ahlan wasahlan

bismillahrrahmanirrahim

Saturday, June 11, 2011

Kedudukan dalam solat

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....
Bismillahirrahmanirrahim.....alhamdulillah kerana Allah masih mengizinkan saya untuk meng'upadate' blog saya ini....kali ini saya ingin berkongsi sedikit ilmu tentang solat. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: "Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat." Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya
② Doa anak²nya yang soleh
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain

Marilah kita bersama-sama memahami kedudukan dalam solat ataupun sembahyang.
Sebenarnya, setiap perbuatan di dalam solat itu ada maksudnya. Sesungguhnya, setiap sesuatu yang Allah ciptakan tiada sia-sianya, pasti ada hikmah disebaliknya. Yang mana kalau kita faham, akan menjadikan kita lebih khusyuk semasa mendirikan solat.



Mengangkat takbiratul ihram...
Apabila kita mengangkat takbir, kedua tangan kita menghadap kiblat...menandakan kita benar-benar menghadapkan diri kepada Allah S.W.T. Belakang tangan kita pula bermaksud kita meninggalkan segala persoalan dunia di belakang kita.

Berdiri tegak...
Berdiri tegak bermaksud kita bersedia untuk bertugas kepada Allah. Seolah-olah seorang askar yang hendak pergi berperang. Patuh dan taat kepada komandannya. Kita ini hanya seorang hamba yang sanggup melakukan apa sahaja untuk Allah.

Tangan...
Tangan yang kita lekapkan pada perut yakni pusat kita itu mengingatkan kita tentang mati. Begitulah keadaan kita ketika mati nanti. Ia juga menandakan tanggungjawab yang kita pikul. Berbanding dengan seorang yang melenggangkan tangannya. Ia mengingatkan kita bahawa kita hidup di dunia ini ada tanggungjawab dan tugas kita yang kita perlu laksanakan menurut apa yang diperintahkan oleh Allah.

Rukuk...
Apabila kita rukuk pula, kita bayangkan diri kita ini seperti binatang-binatang yang hina. Begitulah hinanya diri kita jika kita tidak betul-betul menurut perintah Allah. Malah libih hina lagi kerana binatang tidakdikurniakan akal untuk berfikir, sebaliknya kita Allah bekalkan akal fikiran ini pula yang bersikap seperti binatang.

Sujud...
Apabila kita sujud, ia mengingatkan diri kita yang kita ini akan kembali ke tanah, dam kita juga hina seperti tanah. Di saat ini jugalah allah paling hampir dengan diri kita. Iaitu di saat kita paling merendahkan diri dan melekapkan anggota kita yakni kepala yang mulia ke tanah. Itulah sifat yang Allah hendak kita kekalkan setiap masa.

Oleh itu, marilah kita sama-sama renung-renung dan selamat beramal...:)

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...