ahlan wasahlan

bismillahrrahmanirrahim

Saturday, May 28, 2011

Saf ketika solat

Saf...
Perkataan atau ungkapan yang sering kali kita dengar ketika hendak menunaikan solat secara berjemaah sahaja...solat sec
ara bersendirian tidak termasuk....
Sebelum mengangkat takbir...kebiasaannya para imam akan kata "lurus dan rapatkan saf"


Saf adalah perkataan dalam bahasa arab yang bermaksud barisan dalam bahasa melayunya...jadi apa yang pentingnya tentang saf ini?
Saf merupakan salah satu perkara penting yang perlu dititikberatkan dalam solat jemaah...hal ini kerana saf yang sempurna sesungguhnya akan mendapat keberkatan dan keredhaan Allah. Oleh itu, kita tidak boleh memandang ringan terhadap saf yang tidak teratur kerana secara tidak langsung ia mempengaruhi barakah Allah.
Berbincang soal saf ini...jadi, saf manakah yang paling baik untuk wanita terutamanya??

Sesungguhnya Nabi S.A.W pernah bersabda :

"Sebaik-baik saf bagi lelaki adalah saf yang paling awal, dan yang seburuk-buruknya adalah yang paling akhir, dan sebaik-baik saf bagi wanita adalah yang paling akhir, dan seburuk-buruknya adalah yang paling akhir."

Tetapi,bagaiman pula jika terdapat hijab atau dinding antara lelaki dan wanita? Adakah hadis di atas masih berlaku?

Jelas sekali bahawa alasan sebaik-baik saf bagi wanita adalah yang paling belakang kerana berada lebih jauh dari lelaki. Semakin jauh jarak wanita dari lelaki lebih baik dan lebih suci dirinya dan kehormatannnya. Hal ini juga dapat memelihara dirinya dari kejahatan yakni keburukan. Namun, jika terdapat hijab atau dinding yang memisahkan antara wanita dan lelaki, dan percaya masih boleh mengikut imam, dalam keadaan ini...mengikut pendapat yang paling kuat adalah bahawa sebaik-baik saf wanita adalah yang paling depan kerana dia lebih maju dan dekat dengan kiblat. InsyaAllah.

Sesungguhnya setiap sesuatu perkara yang kita lakukan mestilah didasari dengan niat yang ikhlas kerana Allah terlebih dahulu. "Innamal a'mal lu binniat" yang bermaksud sesungguhnya setiap perbuatan yang dilakukan beserta dengan niat. Oleh itu, marilah kita bersama-sama renung-renungkanlah dan selamat beramal. Semoga kita dijauhi dari kemungkaran Allah. Amin... Wallahu alam...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...