ahlan wasahlan

bismillahrrahmanirrahim

Friday, June 17, 2011

Mengapa Rasulullah memilih miskin

Bismillahirrahmanirrahim....


Sebenarnya, orang miskin memperolehi banyak kelebihan. Antaranya adalah orang miskin tidak dihisab dan 2 rakaat orang miskin lebih baik daripada 1000 rakaat orang kaya. Rasulullah S.A.W miskin bukan kerana tidak dapat harta. Sebaliknya, baginda sentiasa mendapat rezeki yang melimpah ruah. Namun, baginda tidak sempat mengumpul harta tersebut. Jika baginda sempat mengumpul harta, pasti baginda sudah menjadi kaya.

Dalam Islam tidak mengapa jika kita mempunyai harta yang banyak, tetapi jangan dibekukan harta itu. Sebab itulah empayar Islam dahulu cepat berlalu dan umat Islam segera membangun, hal ini adalah kerana masing-masing tidak ghairah membolot kekayaan untuk diri sendiri sebaliknya berlumba-lumba untuk mengagih-agihkannya untuk kepentingan masyarakat.

Justeru, Rasulullah meminta untuk menjadi miskin supaya rakyat dan agama Islam menjadi kaya. Begitu juga dalam jemaah perjuangan Islam, individu-individu dan para pemimpinnya, peribadi mereka miskin, tetapi secara lahiriah mereka seperti orang kaya. Sebenarnya, walaupun jemaahnya yang kaya, namun manfaatnya turut dirasakan oleh semua orang. Inilah jemaah yang memperjuangkan Allah sebagai cinta agungnya.

Oleh yang demikian, janganlah kita memandang rendah dan memperlekehkan orang miskin. Barangkali orang miskin itu lebih baik daripada orang kaya. Kepada mereka yang kaya, perlulah bijak dalam menguruskan harta. Belanjakanlah harta ke jalan Allah. Semoga niat kita yang murni kerana Allah itu akan diterima oleh-Nya. InsyaAllah. Renung-renungkanlah dan selamat beramal. Wallahu a'lam...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...