ahlan wasahlan

bismillahrrahmanirrahim

Tuesday, June 21, 2011

Salam berlapik


Bismillahirrahmanirrahim....
Apakah hukum bersalaman? Sebenarnya, menurut Islam, berjabat tangan atau bersalaman antara lelaki dengan lelaki dan perempuan dengan perempuan hukumnya adalah sunat kerana bersalaman dapat mengeratkan silaturrahim sesama Islam.

Al-Tabarani meriwayatkan:
Seorang mukmin apabila berjumpa dengan saudara mukminnya lalu melafazkan salam seterusnya mengambil tangan saudaranya lalu berjabat tangan, maka berguguranlah dosa kedua mereka seperti gugurnya dedaun pokok."

Subhanallah...betapa hebatnya kelebihan yang Allah berikan kepada mereka yang bersalaman.

Bagaimana pula hukumnya apabila lelaki dan perempuan bukan mahram bersalaman? Walaupun bersalaman merupakan amalan yang baik, namun Islam sentiasa mengambil langkah berhati-hati. Oleh itu, hukum bersalam antara lelaki dan perempuan yang bukan mahramnya adalah haram dan amatlah dilarang.

Sekiranya beralas, bagaimana pula? Dalam peristiwa bai'ah dilarang bersalaman tanpa beralas bahkan dengan beralas dilarang juga dalam sebahagian riwayat, jadi dalam apa jua keadaan tanpa tujuan dan tanpa beralas adalah dilarang sama sekali. Antara dalil-dalil yang mengharamkan lelaki dan perempuan bukan mahram bersalaman:

Daripada Aisyah r.a, katanya:

"Nabi S.A.W telah mengadakan bai'ah (ikrar janji taat setia) dengan sekumpulan wanita melalui ucapan sahaja. Tangan Rasulullah S.A.W tidak pernah menyentuh tangan seorang wanita pun kecuali wanita yang dimilikinya (isterinya)"

Hadis di atas disokong oleh hadis Rasulullah S.A.W bermaksud:

"Sesiapa yang menyentuh tapak tangan seseorang perempuan yang tidak halal kepadanya, maka akan diletakkan bara api di atas tapak tangannya di hari kiamat nanti."

Berdasarkan hadis di atas, meriwayatkan tidak bersalaman adalah lebih baik. Bersalaman hanya dibolehkan kepada lelaki dan perempuan yang mahram sahaja. Bagi lelaki dan perempuan yang bukan mahram walaupun beralas tetap haram. Hal ini bertujuan untuk mengelakkan berlakunya fitnah dan sebagai langkah berhati-hati. Sesungguhnya setiap sesuatu yang ditentukan oleh Allah itu mempunyai hikmahnya yang tersendiri. Justeru, kita perlulah bijak menilai baik dan buruk sesuatu perkara. Wallahu a'lam...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...